Pahuuden paljastus

Näentä

Taso

Pap 1

Osatekijät

P, E, JK

Langetusaika   

perustoiminto                                                            

Kantama

60 j

Alue

Keilanmuotoinen huoku

Kestoaika   

Keskittyminen, enintään 10 min/taso (P)   

Laistoheitto

Ei ole

Loitsunsieto

Ei päde                                                                         

Aistit pahuuden läsnäolon. Saat sen luonteesta sitä enemmän tietoa, mitä kauemmin tutkit jotakin aluetta tai loitsittua.

1. kierros

Saat selville, onko alueella pahuutta.

2. kierros

Saat selville alueella olevien pahojen aurojen (jotka voivat kuulua olennoille, esineille tai loitsuille) lukumäärän ja vahvimman pahan auran voimakkuuden.

Jos edustat jotakin hyvää hengenlaatua, vahvin paha aura on voimakkuudeltaan musertava (ks. alla) ja auran lähteen kestonoppa­määrä tai taso on vähintään kaksi kertaa oman hahmotasosi verran, lamaannut 1 kierrokseksi ja loitsu lakkaa.

3. kierros

Saat selville kunkin auran voimakkuuden ja sijainnin. Jos jokin aura ei ole näkölinjallasi, saat selville sen suunnan mutta et tarkkaa sijaintia.

Auran voimakkuus

Pahan auran voimakkuus riippuu paljastamasi pahuuden tyypistä ja sen kestonoppamäärästä, langettajatasosta tai (pappien kohdalla) luokkatasosta; ks. alla oleva taulukko. Jos aura kuuluu useampaan kuin yhteen voimakkuusluokkaan, loitsu havaitsee niistä voimakkaimman.

Olento/esine

Auran voimakkuus

Heikko

Keskivahva   

Vahva         

Musertava   

Paha olento1 (KN)

10 tai alle      

11–25

26–50

51 tai yli

Epäkuollut (KN)

2 tai alle

3–8

9–20

21 tai yli

Paha vierasolio (KN)

1 tai alle

2–4

5–10

11 tai yli

Pahan jumaluuden pappi2 (luokkataso)

1

2–4

5–10

11 tai yli

Paha taikaesine tai loitsu (langettajataso)      

2 tai alle

3–8

9–20

21 tai yli

  1. Pois lukien epäkuolleet ja vierasoliot, joilla on taulukossa omat rivinsä.

  2. Jotkut hahmot, jotka eivät ole pappeja, voivat säteillä voimakkuudeltaan vastaavaa auraa. Tästä ilmoitetaan hahmon luokkakuvauksessa.

Viipyilevä aura

Paha aura ei haihdu heti, kun sen alkuperäinen lähde katoaa (loitsut) tai tuhoutuu (olennot ja taikaesineet). Jos pahuuden paljastus kohdistetaan tällaiseen paikkaan, loitsu havaitsee voimakkuudeltaan mitättömän (vielä astetta heikkoa vähäisemmän) auran. Auran alkuperäisestä voimakkuudesta riippuu, miten kauan se viipyilee voimakkuudeltaan mitättömänä:

Alkuperäinen voimakkuus   

Viipyilevän auran kesto   

Heikko

1n6 kierrosta

Keskivahva

1n6 minuuttia

Vahva

1n6×10 minuuttia

Musertava

1n6 päivää

Eläimet, ansat, myrkyt ja muut mahdolliset vaarat eivät ole pahoja, joten tämä loitsu ei havaitse niitä.

Voit etsiä pahuutta uudelta alueelta joka kierroksella. Loitsu voi läpäistä esteitä, mutta 1 jalka kiveä, 1 tuuma tavallista metallia, ohutkin lyijykerros tai 3 jalkaa puuta tai maata pysäyttää sen.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.